En dan was er een kinderfeestje waarbij we naar Coronel Adventure in Huizen gingen. Dat is voor ons een tripje van 80 km, en heen en terug gaat dus niet zomaar lukken. Tevoren dus even gezocht naar een laadstation vlakbij Coronel, en jawel; op 3 minuten loopafstand is daar een openbaar laadstation. De duracelBMW zat weer flink gevuld tegen de tijd dat we aan de terugreis toe waren. Nog even kinderen bij huis afgezet en, hoewel niet royaal, dit keer wel gemakkelijk thuisgekomen.
De actieradius, hoever je komt dus, hangt in sterke mate af van de snelheid. In het ritje Huizen zit relatief veel hoge snelheid, en dan gaat het snel met de batterij. Als beginnende elektrische rijder leer je snel dat je de actieradius sterk kunt beinvloeden met de snelheid. Dus reed ik het eerste deel op de snelweg niet harder dan 95 km/h. Toen ik eenmaal zag dat het wel ging lukken dan ging ik ook sneller rijden. Zolang je eindbestemming niet comfortabel binnen het bereik ligt dan doe je automatisch rustiger aan. Op lokale ritjes in de regio gebeurt het dan ook regelmatig dat er een stoplichtsprintje wordt gedaan, (en gewonnen ;-) ) want thuis ligt dan altijd binnen het bereik. Het verschil in verbruik tussen lokale ritjes, en wat verder weg, is dan ook groot.
Met een dikke 4000 km op de teller heb ik de gemiddelde cijfers gereset, zodat vanaf nu de opgebouwde gemiddeldes voor de lenteperiode gaan gelden. Cijfertjes tot nu toe: 15,6 kWh/100km, bij gemiddeld 56 km/h (over de 4000 km)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten