zondag 30 maart 2014

Mislukt


Er stond een kleine uitdaging op het programma; Een uitnodiging van onze softwareleverancier om een dagje naar “De Fabrique” in Utrecht te komen. En omdat alleen maar alleen is, zou ik mijn kersverse collega meenemen die ik aan het inwerken ben. Dit had best kunnen lukken (indien thuis met een volle batterij zou worden vertrokken) maar mijn ontdekkingsgedrag naar wat er allemaal kan met deze auto zorgde ditmaal voor een teleurstelling….

Daluren

Zo'n meter heb ik dus niet, alleen ter illustratie ;-)
In de dagen voor dit uitstapje heb ik het experiment “voordelig laden” getest. Het is namelijk zo dat de auto zo geprogrammeerd kan worden om alléén tussen bepaalde uren te laden. Deze functionaliteit wilde ik gebruiken om te voorkomen dat de auto zou zorgen voor een overbelasting van mijn hoofdzekering (in huis). Hoewel het een “automatische” zekering is, en ik deze dus zelf kan resetten, probeer ik toch te voorkomen dat hij eruit klapt. Sinds de auto op 32 Ampère kan laden is het gebied tussen 17 en 22 uur wel “gevarengebied”. Als de auto "vol gas" staat te laden, en een waterkoker, wasdroger, of afwasmachine gaat aan, dan wordt de kans groot dat de 40 Ampère hoofdzekering het niet meer houdt. Natuurlijk had ik ook in de auto kunnen instellen dat niet de volle laadstroom gebruikt mocht worden maar daar koos ik niet voor; ik wilde zien of het zo ging lukken. (ik maak het mezelf nooit echt gemakkelijk)
Het voordelige tarief had ik ingesteld na 22 uur, en tot 17:30 uur. Dus tussen 17:30 en 22:00 wordt er dan niet geladen. De eerste dagen vertrouwde ik het niet als er niet direct na 22:00 uur met laden begonnen werd. Door na 10 uur op de afstandsbediening te drukken begon het laden dan direct. In het weekend liet ik het over aan de auto, en 3 maal deed de auto het zelf; vrijdag, zaterdag en zondag. Wel steeds een iets andere tijd, maar wel steeds voor 12 uur werd er dan begonnen met laden.

Als het écht moet...

Dinsdag zou het écht nodig zijn om met volle batterij te vertrekken….  en jahoor, bij het opstaan zat er maar 30% in! Ik moest dus nog opladen en kon pas later weg om zelfs maar in Harderwijk te kunnen komen. Het hoe en waarom er niet was opgeladen is mij een raadsel; 1 keer op de afstandsbediening drukken en het laden begon alsnog meteen. Met afstandsbediening bedoel ik het afsluiten van de auto zoals iedereen dat inmiddels heeft.
Aankomst in Harderwijk @08:10...... geplande vertrektijd 08:30? #not
Eenmaal in Harderwijk eerst de vertrektijd bijgesteld; het openingswoordje konden we wel missen vonden we. Even leefde ik nog in de illusie dat het met wat bijladen en later weg gaan toch zou gaan gebeuren om met de BMW te gaan. Helaas heb ik op de zaak nog steeds niet de volle 32 A tot mijn beschikking. Was dat maar zo geweest, dan was het wél gelukt. Nu was het ondertussen half 10 geworden, en er zat nog steeds maar 40 kilometer in de batterij. Dát durfde ik toch echt niet aan met een rit van dik 60 kilometer voor de boeg.
Helaas was ik genoodzaakt met een zuurpruimgezicht een bedrijfsauto te pakken. Getverderrie wat kan ik daar van balen!

Coming up....

Binnenkort heb ik een ritje Keulen voor de boeg. En dan ga ik mijn teleurstelling van Utrecht goedmaken dus ja: ik ga met de DuracelBMW. Daar zal ik uitgebreid verslag van doen denk ik. Je kunt me ook volgen op Instagram: http://instagram.com/sander_komen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten